Co jest ważne w reklamie radiowej?

Radio jest medium, z którego na co dzień korzysta 70-75% Polaków, co daje ok. 22 milionów słuchaczy – codziennie. Jest to dość stała grupa, która z reguły jest przywiązana do określonej stacji i słucha jej w podobnych porach. Radio towarzyszy ludziom tuż po przebudzeniu, w drodze do pracy, w czasie pracy, w drodze powrotnej, często także już w domu… Średnia długość czasu spędzanego na słuchaniu radia to 4-5 godzin. Dlatego właśnie radio stanowi znakomite miejsce na reklamę, tym bardziej, że reklamy radiowe nie są uważane za tak irytujące jak te telewizyjne.

Dobra reklama radiowa powinna zainteresować słuchacza w ciągu pierwszych 5-10 sekund trwania, w przeciwnym razie czas antenowy można uznać za stracony. Dobrym sposobem na „mocne” wejście jest odpowiednio dobrana muzyka lub dźwięki tła, a także ciekawy początek dialogu, pytania zadane przez lektora. Coś, co zwróci na siebie uwagę, ale przy tym nie okaże się irytujące po dłuższym czasie, gdy reklama zostanie odsłuchana już przynajmniej kilkanaście razy. A, z uwagi na wspomnianą wyżej „stałość” słuchaczy, zostanie z pewnością.

Ciekawy dialog, dźwięki tła i muzyka skutecznie zastępują obraz i uruchamiają wyobraźnią, którą wyłącza reklama w telewizji. Z tego powodu, jeśli reklama radiowa zainteresuje słuchacza na samym początku, to można zagwarantować, że zostanie zapamiętana. Poza zestawem dobrze dobranych dźwięków i melodii, które powinny wspierać i uzupełniać treść, zasadnicze znaczenie ma dobór lektora. To jego głos, nie widok, będzie przekonywać potencjalnych klientów do skorzystania z usługi lub zakupu produktu. Odpowiedni ton i modulacja zdziałają więcej niż obraz, więc wybór lektora musi zostać starannie dobrany do postaci, którą będzie odgrywał.

Dźwięki tła powinny jasno wskazywać na temat reklamy. Odgłosy ulicznego korka, otwieranie drzwiczek piekarnika, skwierczenie tłuszczu, skrzypienie drzwi, tupanie na schodach, szczekanie psa, głosy dzieci, szum fal – to wszystko przywołuje określone skojarzenia. Tym bardziej, że pozwala każdemu wspomnieć ten widok, który jest jemu najbliższy, a więc najbardziej do niego przemawia.

Reklama radiowa trwa do 20-30 sekund, dlatego nie mogą znajdować się w niej zbędne słowa czy zdania. Przekaz musi być treściwy, w pełni skupiony na temacie; nie można go rozbić na reklamę np. dwóch produktów jednocześnie, ponieważ to może zbyt rozproszyć uwagę słuchacza.

radio

mikrofon

Dodaj komentarz