Główne zasady projektowania skutecznych ulotek

Wiele firm uznaje ulotki za „must have”, ale niewiele stara się realnie zmierzyć ich skuteczność, uznając że niemożliwe. Wystarczy krótki spacer po mieście, aby zebrać kilka ulotek, ale na ile z nich choćby spojrzymy dwa razy? Zwykle ulotki dostajemy na ulicy, bierzemy je przez grzeczność i wyrzucamy w ciągu kilku następnych minut lub też chowamy do kieszeni i wyrzucamy później z innymi śmieciami.

Kluczem do skutecznej reklamy poprzez ulotki jest stworzenie projektu, któremu potencjalny klient w ogóle poświęci uwagę. Ulotki, którą będzie chciał zatrzymać. Jest to możliwe, jeśli zostanie uznana za przydatną: gdy zawiera kupon promocyjny, rabat, menu restauracji lub inną informację wartą zachowania.

Pierwsze wrażenie decydujące o losie ulotki może być związane z jej oprawą graficzną i ilością tekstu. Choć zmieszczenie jak największej ilości informacji jest kuszące, to jednak nie one przyciągną wzrok, a zdjęcie lub zdjęcia. Jedno duże bardziej przykuwa wzrok, z kolei dwa-trzy mniejsze pozwalają na przekazanie większej ilości informacji. Zdjęcie powinno być interesujące i związane z tematem.

Odpowiednio dobre wrażenie powinna tworzyć spójna kolorystyka, która nie może być ani zbyt mdła, ani krzykliwa. Natłok kolorów odstrasza, a ich brak tworzy wrażenie nudy. Lepiej postawić na współgrające ze sobą barwy z niewielkimi wyrazistymi akcentami kolorystycznymi. Gdy firma posiada własne logo lub określoną kolorystykę, to te barwy są wręcz obowiązkowe w ulotce.

Dobrze dobrana czcionka także potrafi zainteresować potencjalnego klienta. Chociaż skorzystanie z kilku fontów wydaje się ciekawe, dobrze jest postawić na góra dwa – przy czym jeśli jeden jest bardzo ozdobny, drugi musi zachować dużą czytelność. Lepsze wrażenie niż natłok czcionek zrobi umiejętne użycie pogrubień, kursywy i innego rozmiaru. Zwłaszcza nazwę firmy warto wyróżnić dużą, wyraźną czcionką.

Format ulotki, jeśli jest nietypowy (np. okrągły) znacznie bardziej zwraca na siebie uwagę. Problemem jednak może być w tym przypadku cena, ponieważ nietypowe rozmiary są znacznie droższe, a w przypadku drukowania kilku tysięcy ulotek koszt jest zauważalnie wyższy.

Dodaj komentarz