Wiele firm uznaje ulotki za „must have”, ale niewiele stara się realnie zmierzyć ich skuteczność, uznając że niemożliwe. Wystarczy krótki spacer po mieście, aby zebrać kilka ulotek, ale na ile z nich choćby spojrzymy dwa razy? Zwykle ulotki dostajemy na ulicy, bierzemy je przez grzeczność i wyrzucamy w ciągu kilku następnych minut lub też chowamy do kieszeni i wyrzucamy później z innymi śmieciami.
Kluczem do skutecznej reklamy poprzez ulotki jest stworzenie projektu, któremu potencjalny klient w ogóle poświęci uwagę. Ulotki, którą będzie chciał zatrzymać. Jest to możliwe, jeśli zostanie uznana za przydatną: gdy zawiera kupon promocyjny, rabat, menu restauracji lub inną informację wartą zachowania.
Pierwsze wrażenie decydujące o losie ulotki może być związane z jej oprawą graficzną i ilością tekstu. Choć zmieszczenie jak największej ilości informacji jest kuszące, to jednak nie one przyciągną wzrok, a zdjęcie lub zdjęcia. Jedno duże bardziej przykuwa wzrok, z kolei dwa-trzy mniejsze pozwalają na przekazanie większej ilości informacji. Zdjęcie powinno być interesujące i związane z tematem.
Odpowiednio dobre wrażenie powinna tworzyć spójna kolorystyka, która nie może być ani zbyt mdła, ani krzykliwa. Natłok kolorów odstrasza, a ich brak tworzy wrażenie nudy. Lepiej postawić na współgrające ze sobą barwy z niewielkimi wyrazistymi akcentami kolorystycznymi. Gdy firma posiada własne logo lub określoną kolorystykę, to te barwy są wręcz obowiązkowe w ulotce.
Dobrze dobrana czcionka także potrafi zainteresować potencjalnego klienta. Chociaż skorzystanie z kilku fontów wydaje się ciekawe, dobrze jest postawić na góra dwa – przy czym jeśli jeden jest bardzo ozdobny, drugi musi zachować dużą czytelność. Lepsze wrażenie niż natłok czcionek zrobi umiejętne użycie pogrubień, kursywy i innego rozmiaru. Zwłaszcza nazwę firmy warto wyróżnić dużą, wyraźną czcionką.
Format ulotki, jeśli jest nietypowy (np. okrągły) znacznie bardziej zwraca na siebie uwagę. Problemem jednak może być w tym przypadku cena, ponieważ nietypowe rozmiary są znacznie droższe, a w przypadku drukowania kilku tysięcy ulotek koszt jest zauważalnie wyższy.