Świadomy konsument – jak wykorzystać jego potencjał?

Świadomy konsument – prosument- to osoba posiadająca szeroką wiedzę o markach i produktach, która dzieli się nią i swoimi spostrzeżeniami z innymi konsumentami. Termin nie jest nowy, powstał w latach 70., jednak dopiero wraz z rozwojem Internetu zyskał prawdziwe znaczenie i stał się znacznie bardziej widoczny.

Prosumenci mogą być największymi pomocnikami marki – lub jej największą zmorą. Obecnie coraz mniej osób wierzy w informacje podawane w reklamach, a sama rozpoznawalność marki nie jest dla nich wyznacznikiem jej jakości, a więc również nie skłania ich do zakupów. Znaczenie natomiast mają opinie innych, zwykłych ludzi, takich samych konsumentów, których ocena jest uznawana za bardziej rzetelną u godną zaufania. Choć ocenia się, że prosumenci stanowią kilka-kilkanaście procent klientów, to nie można nie doceniać ich wpływów. Swoimi działaniami mogą w znacznym stopniu wpłynąć zarówno na pozytywny, jak i negatywny wizerunek marki, a nawet zniszczyć budowaną latami reputację.

Każda marka powinna dbać o prosumentów i kontakt z nimi, pokazywać się jako otwarta na dialog z klientami i realnie zaangażowana w dopasowywanie swoich produktów do ich oczekiwań. Rozwój Internetu sprawił, że bardzo łatwo zdobyć szereg recenzji i opinii o danym produkcie, jednak należy umieć skorzystać z tej wiedzy i w poprawny sposób moderować kanały dialogu, nie zamykając się na krytykę, która często może okazać się zasłużona.

Przykładami dobrego wykorzystania kontaktu z prosumentami jest firma, która, na głosy klientów, że ich kremy i balsamy powinny być produkowane w większych opakowaniach zrobiła to… nie podnosząc przy tym ceny produktów! Inna natomiast, chcąc zadowolić klientki narzekające na zawartość SLS w szamponach zmieniła skład produktów – czy też raczej nazwę handlową SLS w składzie, ponieważ środek pozostał pod inną nazwą, a producent pochwalił się na opakowaniu, że szampon „nie zawiera SLS”. Bubel natychmiast wyszedł na jaw dzięki prosumentkom i nie pomógł marce w budowaniu dobrego wizerunku.

wymiana opinii

wymiana opinii

Dodaj komentarz